جستجوی بصیرت

اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاست

روزی طلبه ای برای دوخت لباس روحانیت خدمت جناب شیخ رجبعلی خیاط رحمت الله علیه که از عرفای بالله بود، رفت. شیخ به ایشان فرمود می خواهی ملاّ شوی یا آدم شوی؟! و منظور ایشان کنایه ای بود از این که برای یک طلبه علوم و معارف دینی سالها درس خواندن و وارد شدن در کسوت روحانیت به تنهایی کافی نیست و هدف باید "آدم" شدن و کسب معرفت نفس باشد.


بسیاری از بزرگان اهل علم و عرفان با مد نظر قرار دادن اهمیت تزکیه نفس همزمان با کسب علوم دینی مدارج بالایی را در هر دو جنبه کسب کردند و منشاء خیرات و برکات بزرگی برای جامعه و مردم شدند. آیت الله میرزاجواد ملکی تبریزی (رض)، آیت الله شاه آبادی (استاد عرفان امام خمینی- ره)، آیت الله بهاءالدینی (رض)، آیت الله بهجت(رض)، امام خمینی(ره) و... بزرگوارنی بودند که علاوه بر رسیدن به درجه اجتهاد،‌ مراتب بالای عرفانی را نیز طی کردند و طلبه های علوم دینی را نیز تشویق به طی این مسیر می کردند، آنچنانکه آیت الله کوهستانی(رض) از علمای عامل در منطقه مازندران حوزه ای بنا کرده بودند که طلبه های علوم دین حین درس خواندن در آن، برنامه ای برای تزکیه نفس و استفاده از نفحات روحانی آن بزرگوار داشتند و همچنین آیت الله بهجت در قم که در کنار دروس حوزوی، درس اخلاق و عرفان نیز میدادند.

در واقع در نگاه آن بزرگواران خواندن دروس حوزوی تنها در قیل و قال دوران طلبگی و پوشیدن لباس روحانیت نیست، بلکه عمل به شریعت و سیر به سمت معرفت الهی و متخلّق به اخلاق الهی شدن است که هدف اصلی مکتب بزرگ و شریف شیعه است.

حضرت امام(ره) که خود عالمی عامل و مجتهدی عارف و خبیر بودند بارها در سخنان و مطالب خود اهل علم و روحانیت را به تهذیب نفس و تقوای الهی و عمل به علم شریعت دعوت می فرمودند و حتی در کتاب چهل حدیث خود با شکست نفسی و لفظی و مهیب زدن به خود به نوعی اهمیت "آدم شدن" در کنار "عالم شدن" را به دیگران گوشزد کرده اند.

نقل است که حضرت امام (ره) طی سخنانی در جمعه آخر شعبان یکی از سالهایی که در نجف اشرف بودند فرمودند: " در سابق گفته می شد « ملا شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل»، ولی من می گویم: « ملاشدن چه مشکل، آدم شدن محال است»، آدم شوید، استعمار از آدم می ترسد، سیدجمال یک آدم بود و موجب ترس و وحشت استعمار آن روز شد."

بر این اساس می توان متصوّر شد که برخی که فقط ردای روحانیت را به دوش انداخته اند و از عمل به اخلاق الهی محروم هستند چه ضرری می توانند برای خود و جامعه اسلامی به همراه داشته باشند و لذا شاید بر همین مبناست که امروز معدود روحانیونی را شاهدیم که در لباس روحانیت به نظام و انقلاب و مبانی و ارزش ها خیانت می کنند و عملا به نام عالم دینی ابزاری در دست قدرت طلبان و ضدانقلاب داخل و خارج هستند تا به جای عمل به منویات بنیانگذار جمهوری اسلامی و سوق جامعه و مقلدین خود به سمت حفظ و بسط ارزش ها و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی برای رسیدن به جامعه ای متخلّق به اخلاق الهی و معرفت دینی، شاهد عمل کردن آنها به اهداف دشمنان انقلاب و نظام هستیم.

اگر شاهدیم که یک روحانی به جهت فاصله گرفتن از شآن روحانیت از قائم مقامی حضرت امام (ره) خلع و اگر امروز از امثال ؟ ، ؟ در لباس روحانیت و شیخ  ؟  در لباس مرجعیت، رفتارها و گفتارهایی سر می زند که هیچ نشانی از اخلاق الهی در آن نیست و به عنوان نمونه دست دادن های با زنان و دختران یا دروغ های  در زیر سوال بردن نظام و انقلاب و توهین مستقیم  برخی  به رئیس جمهور منتخب مردم و توهین های اخیر او به آیات بزرگوار جنتی، نوری همدانی و مکارم شیرازی اتفاق می افتد و هیچ تناسبی با جایگاه یک روحانی، مرجع و یا حتی یک طلبه معمولی ندارد، باید ریشه آن را در عدم تزکیه نفس و تقوای الهی جستجو کنیم.

حضرت امام(ره) در خصوص اهمیت معنویت در روحانیت فرمودند: " اگر انسان برای شهوات نفسانیه قیام بکند و برای خدا نباشد، این به جایی نمی رسد کارش. چیزی که برای خدا نیست دوام نمی تواند داشته باشد. من نمی توانم باور کنم که کسی مبادی معنوی نداشته باشد و برای مردم کوشش کند... از خدا بخواهید که ماها از لغزش دور باشیم. خودتان برای خودتان، برای همه ملت، ملت بخواهد برای خودش و برای علما دعا کنند که این طبقه لغزش پیدا نکنند که به لغزش آنها اسلام در خطر است...خیلی مواظب باشید، این مسند خطرناک است، این عمامه خطرناک است، این محاسن خطرناک است، خدتان را از این خطرها نجات بدهید، حفظ کنید خودتان را،‌این مال ما، همه همینطورفرق ندارد، اسلام مال اهل علم نیست اسلام مال همه است، این امانتی است که خدا به همه داده است. (صحیفه نور، ج 4و11)

مصطفی بخشی

             



نویسنده : - ساعت ۸:٥۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٩/۳   |    نظرات []   |    لینک ثابت

Powered By Persianblog.ir - Designed By Payam